Utbildning och digitala lärmiljöer – viktiga ord och begrepp

I dagens snabba och föränderliga värld är utbildning och fortbildning viktigare än någonsin. Samtidigt förändras sättet vi lär oss på, med nya teknologier som AI, avatarer och e-lärande som skapar nya möjligheter. Här listar vi några viktiga ord och begrepp inom utbildning, kurser, fortbildning samt digitala lärmiljöer – och förklarar vad de betyder. Flera känner du säkert igen, men en del är kanske nya för dig? Vi blandar både svenska och engelska begrepp, högt och lågt, listan är i bokstavsordning.

70-20-10-modellen
70-20-10 är en modell för lärande som visar hur människor utvecklar kompetens. Enligt modellen sker 70 % av lärandet genom praktiskt arbete och erfarenhet, 20 % genom samspel och feedback från andra, och 10 % genom formell utbildning som kurser och föreläsningar. Modellen betonar vikten av att kombinera olika sätt att lära för bästa resultat.

A-, AA-, AAA-nivå (tillgänglighet)
Se Tillgänglighetsanpassning och WCAG.

Adaptive learning / Adaptivt lärande
Adaptivt lärande. En teknik som anpassar undervisningen efter varje individs behov och förmåga genom att analysera deras prestationer och anpassa innehållet därefter.

AI (Artificiell Intelligens)
AI är en teknologi som gör det möjligt för datorer att utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens, såsom att lära sig, analysera data och fatta beslut.

AI-chat
AI-chat är en digital konversationstjänst där en artificiell intelligens (AI) fungerar som samtalspartner. AI-chatbotar kan svara på frågor, ge rekommendationer eller hjälpa till med olika uppgifter genom att förstå och bearbeta text eller tal i realtid. De används ofta för kundservice, utbildning och automatiserade supportfunktioner.

AI i utbildning
AI används allt mer inom utbildning för att anpassa lärande, effektivisera undervisning och stödja både elever och lärare. AI används exempelvis i utbildningssammanhang för att skapa personligt anpassade inlärningsupplevelser, där system kan anpassa svårighetsgrad och innehåll efter elevens / kursdeltagarens behov och nivå. AI kan också automatisera uppgifter, som rättning av prov eller sammanställning av resultat, vilket frigör tid för läraren / kursledaren. Dessutom används AI som stödverktyg, till exempel i språkmodeller som hjälper elever / kursdeltagare att skriva, öva språk, ställa frågor eller förklara svåra begrepp på ett tillgängligt sätt.

AICC
AICC står för Aviation Industry Computer-Based Training Committee och är en tidig standard för digital utbildning och e-lärande. AICC utvecklades ursprungligen för att skapa riktlinjer för hur datorbaserad utbildning skulle fungera inom flygindustrin, men används även i andra branscher. Standarden definierar hur e-lärandeinnehåll kommunicerar med ett lärplattformssystem (LMS), till exempel för att spåra resultat, tid och framsteg. AICC använder sig av ett protokoll baserat på textfiler och HTTP, och var en av de första standarderna före SCORM blev dominerande. Trots att SCORM är mer vanligt idag, används AICC fortfarande i vissa system där äldre teknik är kvar eller där specifika krav finns.

AR – Augmented Reality
AR är förstärkt verklighet, teknik som lägger digital information ovanpå den verkliga världen, till exempel via mobilkamera eller AR-glasögon. Ett exempel är Pokémon GO eller instruktionsappar.

Arbetsmiljö
Arbetsmiljö är de fysiska, psykiska och sociala förhållanden som påverkar hur vi har det på jobbet. Det kan handla om allt från ljud, ljus och arbetsställning till stress, trivsel och relationer med kollegor. En god arbetsmiljö bidrar till hälsa, trygghet och effektivitet.

Assymetriskt lärande
Innebär att lärandet sker ensidigt, där en part exempelvis lärare eller expert, förmedlar kunskap utan direkt återkoppling, interaktion eller dialog, exempelvis en text eller film. Se även Symmetriskt lärande.

Avatar(er)
En digital representation av en person, ofta använd i virtuella miljöer, onlinekurser, hemsidor eller spel för att interagera med andra deltagare. En avatar kan exempelvis vara en tecknad figur liknande en person, djur eller seriefigur. En avatar kan även vara mer realistisk eller mänsklig och likna en riktig person, med pålagd röst, läppsynkning och rörelsemönster. En mänsklig avatar tas ofta fram med utgångspunkt från en riktig person (exempelvis skådespelare) och styrs sedan med AI-teknik. Du kan till och med få en digital kopia av dig själv. Avataren styrs sedan med AI och kan programmeras att prata på olika språk med olika accenter, gestikulera och interagera.

Behörig / Behörighet
Begreppet behörighet används ofta inom formell utbildning, som på gymnasiet eller högskolan, och innebär att en person uppfyller de formella krav som krävs för att bli antagen till en viss utbildning. Behörigheten bygger ofta på förkunskaper, till exempel godkända betyg i vissa ämnen. Se även Förkunskaper.

Bildning
Bildning handlar om en persons allmänna utveckling och fördjupade förståelse inom olika områden, som kultur, samhälle, historia och etik. Det är mer än bara fakta – det handlar om att utveckla kritiskt tänkande, värderingar och perspektiv som gör att man kan förstå sig själv och världen bättre. Bildning ses ofta som en viktig del av personlig utveckling och livslångt lärande, och är nära kopplat till både formell utbildning och erfarenheter utanför skolan.

Blended learning
Blandat, eller mixat lärande. En kombination av traditionell klassrumsundervisning och digitalt lärande, som ger en mix av personliga möten och onlineaktiviteter.

Blogg
En blogg är en personlig eller professionell webbsida där en person eller grupp regelbundet publicerar texter, tankar, nyheter eller bilder. Inläggen visas ofta i omvänd kronologisk ordning och kan handla om allt från vardagsliv till specifika ämnen som teknik, mode eller utbildning. Bloggar möjliggör interaktion genom kommentarer och delning. Se även Vlogg.

Certifieringsutbildning
En utbildning som leder till en formell certifiering inom ett yrkesområde.

Certifikat / Certifiering
Se Kurscertifikat.

Chat
Chat är en snabb och direkt kommunikation mellan två eller flera personer via textmeddelanden över internet eller andra digitala nätverk. Det används ofta i appar, webbplatser eller sociala medier för att snabbt utbyta information, ställa frågor eller samtala i realtid. Se även AI-chat.

Chefsskap
Chefskap handlar om att ha en formell position med ansvar för att leda, organisera och fatta beslut inom en verksamhet. En chef har ofta ansvar för personal, ekonomi och verksamhetsmål, och fokuserar på struktur, uppföljning och resultat. Chefskap skiljer sig från ledarskap genom att det bygger på en formell roll snarare än personligt inflytande.

CMI5
CMI5 är en modern standard för e-lärande som kombinerar strukturen från SCORM med flexibiliteten i xAPI (TinCan). Den gör det möjligt att spåra lärande både online och offline, även när innehållet ligger utanför själva LMS:et. Se även LMS och TinCan/xAPI.

Coaching/Coacha
Att coacha innebär att stötta en person i att utvecklas, hitta egna lösningar och nå sina mål genom frågor, lyssnande och vägledning snarare än att ge direkta svar. Coaching är en metod där fokus ligger på individens potential, självinsikt och ansvar, och används ofta i personlig utveckling, arbetsliv och ledarskap.

Computer Based Learning
Computer Based Learning (CBL) är en inlärningsmetod där datorer används för att leverera utbildningsmaterial och övningar. Det gör att man kan lära sig självständigt och i egen takt, ofta med interaktivt innehåll och snabb feedback. CBL används inte så ofta i vardagligt språk i Sverige, utan man pratar oftare om e-lärande, digitalt lärande eller datorstödd utbildning. Men inom vissa utbildnings- och IT-kretsar kan CBL fortfarande förekomma, särskilt i mer formella eller internationella sammanhang.

Cookies / Kakor
En cookie är en liten textfil som sparas på din dator eller mobil av en webbplats du besöker. Cookies används för att komma ihåg information om dig, till exempel inloggningsuppgifter, inställningar eller vad du har lagt i en varukorg. De hjälper webbplatser att fungera smidigare och ge en bättre användarupplevelse. Kallas på svenska för informationskaka eller bara kaka.

Cross-training (Tvärträning)
En metod där en medarbetare tränas och lär sig flera olika arbetsuppgifter eller roller inom en organisation. Syftet är att öka flexibiliteten, förbättra samarbetet och säkerställa att verksamheten kan fortsätta fungera även om någon är frånvarande eller byter arbetsuppgift. Andra liknande begrepp på svenska kan vara arbetsrotationsträning, tvärfunktionell träning, kompetensväxling, bred eller mångsidig kompetensutveckling.

Dataskyddsförordning
Se GDPR.

Digital utbildning / digital kurs / digitalt lärande
Se Onlineutbildning.

Diplom
Se Kursdiplom

Distansutbildning / Distanskurs
Distansutbildning är en form av utbildning där elever / kursdeltagare och lärare är geografiskt separerade och främst kommunicerar via digitala verktyg, som internet, lärportal, e-post, eller post. Det gör det möjligt att studera på distans utan att behöva vara på en fysisk plats, vilket ger flexibilitet i tid och plats för lärandet. Distansutbildning kan innehålla inslag av både onlineutbildning och fysiska träffar/lektioner också. Distansutbildning kan innehålla inslag av både symmetriskt och assymetriskt lärande.

E-course(s) / E-kurs(er)
Se E-learning

E-bok
En e-bok är en digital version av en bok som kan läsas på dator, surfplatta, smartphone eller en särskild e-boksläsare. Den innehåller text och ibland bilder, och gör det enkelt att bära med sig många böcker samtidigt samt att söka, markera och justera textstorlek för bättre läsupplevelse. Se även Ljudbok.

Edtech
EdTech, eller utbildningsteknologi, handlar om att använda digitala verktyg och tekniska lösningar för att förbättra och underlätta lärande och undervisning. Det kan vara allt från appar och plattformar för onlinekurser till smarta verktyg som stödjer interaktivt och individanpassat lärande. Målet med EdTech är att göra utbildning mer tillgänglig, engagerande och effektiv.

E-learning / E-lärande
Elektroniskt lärande som använder digitala verktyg och plattformar för att förmedla kunskap, exempelvis via videor, interaktiva moduler eller quiz. En e-kurs är helt enkelt en kurs som erbjuds elektroniskt. E-learning är besläktat med onlineutbildning.

E-utbildning
Se E-learning

Examination
Examination är en process för att bedöma en students kunskaper, färdigheter eller kompetenser inom ett visst ämnesområde eller kurs. Det är ett samlingsnamn för olika typer av bedömningar i utbildningssammanhang. Syftet med en examination är att kontrollera om studenten uppnått kursens mål och förväntade studieresultat. Resultatet ligger ofta till grund för betygssättning. Det finns flera olika typer av examinationer som används för att bedöma studenters kunskaper och färdigheter. Se även Kunskapstest.

Feedback
Feedback är information eller respons som ges till en person för att hjälpa hen att förstå hur väl hen har utfört en uppgift eller nått ett mål. Inom utbildning handlar feedback ofta om att ge elever kommentarer på deras arbete, prestationer eller beteende, med syftet att förbättra deras lärande och utveckling. Feedback kan vara både positiv, där man lyfter fram vad som är bra, och konstruktiv, där man pekar på vad som kan förbättras och hur. Effektiv feedback är tydlig, konkret och ges i rätt tid, så att mottagaren kan ta till sig den och göra nödvändiga förändringar. I digitala lärmiljöer kan feedback även vara automatiserad, till exempel direkt respons i ett quiz eller en uppgift.

Folkbildning
Folkbildning är en form av frivillig och icke-formell utbildning som syftar till att stärka människors kunskap, engagemang och delaktighet i samhället. Den bedrivs främst genom studieförbund och folkhögskolor i Sverige och bygger på principer som demokrati, jämlikhet och livslångt lärande. Målet är personlig utveckling och att bidra till ett mer demokratiskt och jämlikt samhälle. Se även Bildning.

Formell utbildning / Formellt lärande
Formell utbildning är den strukturerade och organiserade utbildning som sker inom skolor, universitet och andra utbildningsinstitutioner. Den följer en fastställd läroplan eller kursplan, leder till officiella betyg eller examina och har ofta fastställda nivåer, som grundskola, gymnasium och högskola. Formell utbildning skiljer sig från andra lärandeformer genom att den är planerad, certifierad och oftast reglerad av staten eller andra myndigheter. Motsatsen är informell utbildning.

Fortbildning
En form av vidareutbildning för personer som redan har grundläggande kunskaper inom ett område, för att uppdatera eller fördjupa sin kompetens. Begreppet förekommer oftast i yrkeslivet. Andra närliggande begrepp är kompetensutveckling eller vidareutbildning.

Fortsättningskurs / Fördjupningskurs
En fortsättningskurs, eller fördjupningskurs, bygger vidare på vad en grundkurs gett, och går djupare in i ett ämnesområde med mer avancerad innehåll och tillämpning. Exempelvis Ledarskap för erfarna chefer, eller Avancerad projektledning. Det kan även vara en specialiseringskurs, exempelvis att du efter en grundkurs i ekonomi kan läsa kurs i kalkylering, koncernredovisning och finansiering. Ibland kan det finnas krav att ha gått en grundkurs, eller ha motsvarande förkunskaper, för att få behörighet till en fortsättningskurs.

Fristående kurs
En fristående kurs är en utbildning som kan läsas separat, utan att vara knuten till ett större utbildningsprogram. Den ger möjlighet att studera ett specifikt ämne eller område utan att behöva gå en hel utbildning. Fristående kurser kan ofta läsas av både yrkesverksamma och privatpersoner som vill fördjupa sina kunskaper eller utveckla nya färdigheter. Se även Kurs.

Fysisk kurs
En fysisk kurs är en utbildning som genomförs på en specifik plats där deltagarna och läraren möts personligen, till exempel i ett klassrum eller en konferenslokal. Den ger möjlighet till direkt interaktion, gruppövningar och praktisk träning.

Företagsanpassad utbildning
Företagsanpassad utbildning är skräddarsydda utbildningar som är speciellt utformade i innehåll och omfattning för att möta ett företags unika behov och mål. Den tar hänsyn till företagets bransch, kultur och specifika kompetenskrav för att ge relevant och effektiv lärande för medarbetarna.

Företagsintern utbildning
Företagsintern utbildning är utbildning som hålls inom företaget, ofta av egna resurser eller interna experter, men kan även omfatta externa konsulter eller externa utbildningar (färdiga eller företagsanpassade utbildningar) som köps eller hyrs in. Den riktar sig till egna företagets medarbetare och fokuserar på att utveckla specifika kunskaper och färdigheter som är viktiga för just den organisationen. Företaget bestämmer var och när utbildningen ska genomföras, antingen i egna lokaler eller externa som exempelvis konferensanläggning eller kurslokal.

Företagsutbildning
Företagsutbildning är en form av kompetensutveckling som riktar sig till anställda inom ett företag eller en organisation. Utbildningen anpassas ofta efter verksamhetens behov och kan handla om allt från ledarskap och kommunikation till teknik, arbetsmiljö eller branschspecifika kunskaper. Företagsutbildningar kan ges som fysiska kurser, online eller i en kombination, och syftar till att stärka medarbetarnas färdigheter och bidra till organisationens utveckling och konkurrenskraft. Se även Företagsanpassad och Företagsintern utbildning.

Författarverktyg
I det här sammanhanget är det ett digitalt program eller verktyg för att skapa en onlinekurs/e-kurs med exempelvis lektioner, interaktiva övningar, quiz och kunskapstest. Kursen exporteras sedan, exempelvis som en SCORM (se SCORM) till en lärportal (se LMS) för att distribueras till deltagarna.

Förkunskaper
Förkunskaper är de kunskaper och färdigheter som en person behöver ha innan hen kan påbörja en viss utbildning eller kurs. Dessa krav finns för att säkerställa att deltagaren har tillräcklig grund för att kunna tillgodogöra sig innehållet och klara av studierna. Förkunskapskrav kan handla om tidigare utbildning, erfarenhet eller specifika ämneskunskaper. Se även Behörighet.

Gamification
Användning av speldesign och spelmekanismer i utbildning för att öka engagemang och motivation hos deltagarna.

Gap
Se Kompetensgap.

GDPR
GDPR (General Data Protection Regulation) är en dataskyddsförordning inom EU som syftar till att skydda individers personuppgifter och stärka deras rättigheter över hur dessa uppgifter samlas in, lagras och används. Lagen gäller för alla organisationer som behandlar personuppgifter om EU-medborgare och ställer krav på tydlig information, samtycke, datasäkerhet och rätten att få sina uppgifter rättade eller raderade.

Många länder utanför EU har infört lagar som liknar GDPR för att skydda individers personuppgifter. I USA finns ingen enhetlig federal lag, men delstater som Kalifornien har infört egna regler, som CCPA, som ger invånarna rätt till insyn och kontroll över sina uppgifter. Storbritannien har efter Brexit en egen version av GDPR, kallad UK GDPR, som i stort sett följer samma principer. Kanada har en liknande lag som heter PIPEDA, och Brasilien har infört LGPD, som bygger på samma grundidéer som GDPR. Även Australien har en integritetslag, Privacy Act, som reglerar hur personuppgifter får hanteras. Flera länder ser alltså behovet av att lagstifta om dataskydd i takt med att digitaliseringen ökar.

Grundkurs
Inom företagsutbildning syftar en grundkurs på en introduktionsutbildning som ger deltagarna grundläggande kunskaper och färdigheter inom ett visst område som är relevant för verksamheten. Exempelvis Ny som chef, ekonomi för icke-ekonomer, projektledning grund, och liknande baskunskaper i ett ämne. Målet med en grundkurs kan exempelvis vara att ett företag vill att alla medarbetare ska ha en gemensam kunskapsbas, ge nya kollegor en bra start eller förbereda för mer avancerade kurser eller uppgifter. Efter grundkurs kommer fortsättningskurs, fördjupningskurs eller avancerad kurs som bygger på de grundläggande kunskaperna. Ibland kan finnas krav att ha gått en grundkurs, eller inneha motsvarande kunskaper, för att få behörighet till en fortsättningskurs. I högskole- och universitetsvärlden har grundkurs en något annan betydelse.

Hard skills / Hårda färdigheter
Hard skills, eller hårda färdigheter, är mätbara och konkreta kunskaper som en person har lärt sig genom utbildning eller praktisk erfarenhet. Det kan till exempel vara att kunna programmera, tala ett främmande språk, köra truck eller hantera ett specifikt dataprogram. Hard skills är ofta yrkesspecifika och kan enkelt testas eller certifieras, till skillnad från mjuka färdigheter som handlar mer om personliga egenskaper. Se även Soft skills.

HP5
H5P är ett verktyg för att skapa interaktivt digitalt lärinnehåll, som till exempel quiz, presentationer, videor med frågor och spel. Det används ofta inom utbildning för att göra lärandet mer engagerande och kan enkelt integreras i lärplattformar. H5P är webbaserat och bygger på öppen källkod.

HR
HR, eller Human Resources (personalresurser på svenska), är ett område inom organisationer som arbetar med frågor som rör personal och arbetsmiljö. Det kan inkludera rekrytering, kompetensutveckling & utbildning, löner, arbetsrätt, medarbetarsamtal och att skapa en god arbetskultur. Målet med HR är att stödja både medarbetare och organisationens utveckling.

HTML
HTML (HyperText Markup Language) är det grundläggande språket som används för att skapa och strukturera innehåll på webbsidor. Det beskriver hur text, bilder, länkar och andra element ska visas i en webbläsare. HTML används tillsammans med andra tekniker som CSS och JavaScript för att bygga moderna webbplatser.

Informell utbildning / Informellt lärande
Informell utbildning är lärande som sker utanför formella skol- och utbildningssystem, ofta spontant och utan fasta kursplaner eller betyg. Det kan vara kunskaper och färdigheter man får genom vardagliga erfarenheter, arbete, samtal, självstudier, nätverkande eller hobbies. Informellt lärande är ofta mer flexibelt och individstyrt, och spelar en stor roll i livslångt lärande eftersom det pågår hela livet i olika sammanhang. Motsatsen är Formell utbildning.

Innovation
Innovation innebär att utveckla nya eller förbättrade idéer, produkter, tjänster eller arbetssätt som skapar värde. Det handlar om att omsätta kreativitet i praktisk nytta.

Interaktiv
Interaktiv betyder att något tillåter aktivt deltagande och samspel mellan användaren och innehållet. Inom utbildning innebär det att läraren eller systemet engagerar eleverna genom frågor, övningar, feedback eller dialog, istället för att bara ge information passivt. Interaktivitet gör lärandet mer engagerande och effektivt.

Intern utbildning / internutbildning
Se Företagsintern utbildning.

Intyg
Se Kursintyg.

ISO-standard(er)
En ISO-standard är en internationell överenskommelse som fastställer krav, riktlinjer eller specifikationer inom olika områden för att säkerställa kvalitet, säkerhet och effektivitet. ISO står för International Organization for Standardization, och deras standarder används globalt för att underlätta handel, förbättra processer och skapa gemensamma riktlinjer mellan företag och organisationer. Det finns många ISO-standarder, men några av de vanligaste är ISO 9001 för kvalitetsledning, som fokuserar på att säkerställa kvalitet i processer och produkter. ISO 14001 handlar om miljöledning och syftar till att minska miljöpåverkan och arbeta hållbart. ISO 27001 gäller informationssäkerhet och reglerar hur information och data ska hanteras säkert. ISO 45001 fokuserar på arbetsmiljö och hälsa för att skapa säkra och hälsosamma arbetsplatser. Andra vanliga standarder är ISO 50001 för energieffektivitet, ISO 22000 för livsmedelssäkerhet och ISO 31000 som ger vägledning för riskhantering. Dessa standarder används globalt för att skapa struktur och kvalitet inom olika områden.

Kommunikation
Kommunikation är utbytet av information, tankar eller känslor mellan människor. Det kan ske muntligt, skriftligt eller genom kroppsspråk, och är avgörande för samarbete, förståelse och relationer. Effektiv kommunikation bygger på tydlighet, lyssnande och återkoppling.

Kompetens
Kompetens är en persons samlade förmåga att utföra en uppgift eller ett arbete på ett bra sätt. Det innefattar kunskaper, färdigheter, erfarenheter och attityder som tillsammans gör att man kan nå önskat resultat inom ett visst område. För att utveckla sin kompetens kan man exempelvis gå utbildning, se Kompetensutveckling.

Kompetensbevis
Ett kompetensbevis är ett intyg eller dokumentation som visar att en person har genomfört en viss utbildning eller kurs och därmed har uppnått specifika kunskaper eller färdigheter. Det kan användas som bevis på yrkeskompetens eller som merit vid arbete eller fortsatta studier. Se även Certifikat.

Kompetensbrist
Kompetensbrist innebär att det saknas tillräcklig kunskap, erfarenhet eller färdigheter inom ett visst område, antingen hos en individ eller inom en organisation. Det kan leda till svårigheter att utföra arbetsuppgifter, anpassa sig till förändringar eller möta arbetsmarknadens krav.

Kompetensförsörjning
Kompetensförsörjning är arbetet med att säkerställa att en organisation eller arbetsmarknad har rätt kompetens, både på kort och lång sikt. Det handlar om att attrahera, utveckla och behålla medarbetare med de kunskaper och färdigheter som behövs för att nå verksamhetens mål.

Kompetensgap
Kompetensgap är skillnaden mellan den kompetens som en individ eller organisation har idag och den kompetens som krävs för att nå uppsatta mål eller klara framtida utmaningar. Det visar var det finns behov av kompetensutveckling.

Kompetensutveckling
Processen där individer förbättrar eller utvecklar nya kunskaper och färdigheter för att möta krav i sitt arbete eller sin karriär. Besläktat med utbildning, fortbildning, vidareutbildning.

Kravutbildning
En kravutbildning är en utbildning som är obligatorisk för att få utföra en viss arbetsuppgift eller följa lagar och regler. Den säkerställer att deltagarna har den kunskap och de färdigheter som krävs för att arbeta säkert och korrekt.

Kunskap
Kunskap är information, förståelse och färdigheter som en person har samlat på sig genom lärande, erfarenheter eller studier. Det är grunden för att kunna lösa problem, fatta beslut och utvecklas inom olika områden.

Kunskapsdriven organisation
Se Lärande organisation

Kunskapstest / Kunskapsprov
Ett kunskapstest är ett prov eller en undersökning som används för att mäta en persons kunskaper inom ett specifikt ämne eller område. Det hjälper till att bedöma hur mycket någon har lärt sig eller förstått. Se även Examination.

Kurerad
Begreppet kurerad innebär att något har valts ut, organiserats och presenterats med omsorg och avsikt. Inom utbildning eller digitalt innehåll betyder det ofta att materialet har granskats, kvalitetskontrollerats och satts samman för att vara relevant, tydligt och värdefullt för målgruppen. Det skiljer sig från att bara samla material – det handlar om att skapa struktur och sammanhang.

Kurs
En kurs är en strukturerad form av utbildning som fokuserar på ett visst ämnesområde eller tema. Den har tydligt definierade mål, innehåll och en plan (Kursplan) för hur undervisningen ska genomföras. En kurs kan variera i längd och omfattning, från kortare introduktioner till längre och mer fördjupade studier. Kursen kan ges i olika former – exempelvis fysiskt i klassrum, på distans via nätet / onlinekurs, eller som en kombination (blended learning). Den kan också vara teoretisk, praktisk eller en kombination av båda. Inom formell utbildning, som på gymnasier och universitet, ingår ofta kurser i större och längre utbildningsprogram och ger poäng (t.ex. gymnasiepoäng eller högskolepoäng). Även inom företagsutbildning ges det fristående kurser, eller kurser som del av mer omfattande utbildningsprogram.

Kurs, fortsättning eller fördjupning
Se Fortsättningskurs.

Kurs, fristående
En fristående kurs är en utbildning som kan läsas separat, utan att vara knuten till ett större utbildningsprogram. Den ger möjlighet att studera ett specifikt ämne eller område utan att behöva gå en hel utbildning. Fristående kurser kan ofta läsas av både yrkesverksamma och privatpersoner som vill fördjupa sina kunskaper eller utveckla nya färdigheter.

Kurs, fysisk
En fysisk kurs är en utbildning som genomförs på en specifik plats där deltagarna och läraren möts personligen, till exempel i ett klassrum eller en konferenslokal. Den ger möjlighet till direkt interaktion, gruppövningar och praktisk träning.

Kurs, grund
Se Grundkurs.

Kurs, online
En onlinekurs är en utbildning som genomförs helt eller delvis via internet. Den ger deltagarna möjlighet att studera flexibelt, oavsett tid och plats, ofta med videoföreläsningar, digitala uppgifter och interaktion via nätplattformar.

Kursadministratör
En kursadministratör är den person som ansvarar för den praktiska planeringen och administrationen av en kurs. Det kan handla om att hantera anmälningar, schemalägga, kommunicera med deltagare och se till att allt fungerar smidigt under kursens gång.

Kursbeskrivning
Kursbeskrivning är en kortfattad text som sammanfattar vad en kurs handlar om, dess innehåll, mål och vem den riktar sig till. Den ger en översikt för deltagare att förstå vad de kan förvänta sig av utbildningen.

Kursbibliotek
Ett kursbibliotek är en samlad plats, ofta digital, där olika kurser och utbildningsmaterial lagras och görs tillgängliga för användare. Det kan innehålla e-kurser, videolektioner, dokument, quiz och andra lärresurser. Kursbiblioteket används för att organisera utbildningsinnehåll och ge deltagare enkel tillgång till det de behöver för sitt lärande.

Kurscertifikat
Ett certifikat är ett formellt dokument som bekräftar att en person uppfyller vissa krav eller har genomgått en specifik utbildning eller prov. Det används som bevis på kompetens inom ett område.

Kursdeltagare
En kursdeltagare är en person som deltar i en utbildning eller kurs för att lära sig nya kunskaper eller färdigheter. Kursdeltagaren tar aktiv del i undervisningen och genomför de uppgifter som ingår för att nå kursens mål. Motsvarigheten till skolans elev.

Kursdiplom
Ett diplom är ett intyg eller bevis som visar att en person har genomfört en utbildning, kurs eller uppnått en viss prestation. Det används ofta som erkännande och dokumentation av kunskap eller färdigheter.

Kursinnehåll
Kursinnehåll är den samling ämnen, teman och moment som behandlas under en kurs. Det beskriver vad som lärs ut och vilka delar som ingår för att deltagarna ska nå kursens mål.

Kursintyg
Ett kursintyg är ett dokument som visar att en person har deltagit i och genomfört en kurs. Det bekräftar ofta kursens innehåll och omfattning, men garanterar inte alltid att alla kunskapsmål uppnåtts.

Kurskatalog
En kurskatalog är en sammanställning av de kurser som en utbildningsanordnare erbjuder. Den innehåller information som kursnamn, beskrivning, mål, målgrupp, längd, tidpunkt och hur man anmäler sig. Kurskatalogen kan vara tryckt eller digital och hjälper deltagare att hitta och välja rätt utbildning.

Kursledare
En kursledare är den person som ansvarar för att planera, leda och organisera en utbildning eller kurs. Kursledaren vägleder deltagarna, förmedlar kunskap och ser till att kursmålen uppnås under utbildningens gång. Motsvarigheten till skolans lärare.

Kursmål
Kursmål är tydliga och konkreta beskrivningar av vad deltagarna förväntas lära sig eller uppnå efter att ha genomfört en kurs. De hjälper både lärare och elever att fokusera på viktiga kunskaper och färdigheter under utbildningen.

Kursmålgrupp
Kursmålgrupp är den specifika grupp av personer som en kurs är riktad till. Det kan handla om medarbetare i en viss yrkesroll, elever med särskilda förkunskaper eller andra målgrupper som kursinnehållet är anpassat för.

Kursplan
En kursplan är ett dokument som beskriver hur en kurs är upplagd och vad den innehåller. Den fungerar som en vägledning för både deltagare och utbildare, och tydliggör syftet med kursen (Kurssyfte), vad deltagarna förväntas lära sig samt hur undervisningen ska genomföras. I en kursplan anges vanligtvis kursens mål (Kursmål), det vill säga vad deltagarna ska kunna eller ha förstått efter avslutad kurs. Det framgår också vilket innehåll som tas upp, hur lång kursen är och vilka undervisningsformer som används, till exempel föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar eller digitala moment. Kursplanen kan även innehålla information om eventuella förkunskapskrav, det vill säga om deltagarna behöver vissa tidigare kunskaper för att kunna tillgodogöra sig innehållet. I vissa fall beskrivs även hur deltagarnas kunskaper kommer att bedömas eller utvärderas, till exempel genom prov, inlämningsuppgifter eller muntliga presentationer. Kursplanen är ett viktigt verktyg för att säkerställa kvalitet, struktur och tydlighet i utbildningen, oavsett om det gäller formell utbildning inom till exempel högskola eller yrkesinriktade kurser hos ett utbildningsföretag.

Kurssyfte
Kurssyfte är den övergripande anledningen eller målet med en kurs, det vill säga varför kursen finns och vad den ska bidra till. Det beskriver vad kursen vill uppnå på ett mer generellt plan, ofta kopplat till deltagarnas utveckling eller organisationens behov.

L&D – Learning and Development
L&D står för Learning and Development (Lärande och Utveckling) och handlar om organisationers arbete med att utbilda och utveckla sina medarbetares kompetenser. Det inkluderar allt från planering och genomförande av kurser, workshops och e-lärande till karriärutveckling och kompetensförsörjning. Målet med L&D är att förbättra både individens och företagets prestation och konkurrenskraft. På många (större) företag finns en L&D-avdelning eller L&D-ansvarig.

LCMS (Learning Content Management System)
Plattform som används för att skapa, hantera och återanvända utbildningsinnehåll. Det kan ibland kombineras med ett LMS. Se även LMS.

Ledarskap
Ledarskap är förmågan att styra, motivera och vägleda en grupp eller organisation för att nå gemensamma mål. En ledare inspirerar, tar beslut och skapar förutsättningar för att andra ska kunna prestera och utvecklas.

Ledarskap, auktoritärt
Ledaren fattar beslut själv, utan att involvera medarbetare.

Ledarskap, demokratiskt
Ledaren involverar medarbetarna i beslutsfattande och värdesätter delaktighet.

Ledarskap, ”låt gå” (laissez-faire)
Ledaren är passiv och låter medarbetarna arbeta självständigt utan styrning.

Ledarskap, situationsanpassat
Situationsanpassat ledarskap är en ledarskapsmodell där ledaren anpassar sin stil efter medarbetarens behov, kompetens och motivation i en viss situation. Det innebär att ledaren växlar mellan att instruera, coacha, stödja eller delegera för att ge rätt stöd vid rätt tillfälle.

Ledarskap, tillitsbaserat/tillitsfullt
Tillitsfullt ledarskap handlar om att bygga och visa förtroende mellan ledare och medarbetare. Ledaren ger ansvar, visar respekt och tror på sina medarbetares förmåga, vilket skapar en öppen och trygg arbetsmiljö där alla vågar bidra och utvecklas.

Ledarskap, tjänande (servant leadership)
Ledaren sätter medarbetarnas behov främst och fokuserar på att stötta och lyfta andra.

Ledarskap, transaktionellt
Bygger på tydliga mål, belöningar och regler. Ledaren styr genom belöning vid prestation och korrigering vid fel.

Ledarskap, transformerande/transformativt
Transformerande ledarskap är en ledarstil där ledaren inspirerar och motiverar medarbetarna genom att skapa en gemensam vision, uppmuntra personlig utveckling och främja förändring. Målet är att höja både individens och organisationens prestation och engagemang.

Livslångt lärande
Livslångt lärande innebär att man kontinuerligt utvecklar sina kunskaper och färdigheter under hela livet, både formellt och informellt. Det handlar om att anpassa sig till förändringar, växa personligt och professionellt samt ständigt vara öppen för nya lärandeupplevelser oavsett ålder eller yrkesstadium.

Lärandemål
Lärandemål är mer konkreta och specifika än kursmål, och anger vad deltagarna förväntas kunna, förstå eller kunna göra efter varje delmoment eller i slutet av kursen. Kort sagt är kursmålen den övergripande riktningen, medan lärandemålen bryter ner den i tydliga och mätbara delar. Se även Kursmål.

Lärande organisation
En lärande organisation är en organisation som kontinuerligt utvecklas genom att främja lärande hos sina medarbetare. Den anpassar sig till förändringar, uppmuntrar kunskapsdelning, reflektion och innovation för att förbättra både individens och organisationens prestationer. Andra motsvarande begrepp är exempelvis Kunskapsdriven / Utvecklingsinriktad / Reflekterande / Förbättringsorienterad / Adaptiv / Innovativ organisation.

Ljudbok
En ljudbok är en bok som är inläst och spelas upp som ljud, ofta via appar, datorer eller specialanpassade enheter. Den gör det möjligt att “läsa” genom att lyssna, vilket passar bra när man är på resande fot, vill vila ögonen eller har svårt att läsa vanlig text. Se även e-bok.

LMS (Learning Management System)
En plattform som används för att administrera, dokumentera, följa upp och leverera (samt eventuellt sälja) utbildningar online. Vissa LMS har ett eget författarverktyg (se Författarverktyg).

LXP (Learning Experience Platform)
En plattform som fokuserar på individanpassat lärande och användarupplevelse. Användaren får rekommendationer baserat på intressen och beteende. Se även LMS.

Lärande
Lärande är en process där en person tar till sig nya kunskaper, färdigheter eller insikter och förändrar sitt sätt att tänka eller agera. Det kan ske både medvetet och omedvetet, genom erfarenheter, utbildning eller reflektion. Lärande är en grundläggande del av personlig och professionell utveckling

Lärare
En lärare är en person som undervisar och stödjer elever eller studenter i deras lärande. Läraren förmedlar kunskap, hjälper till att utveckla färdigheter och skapar en bra miljö för att eleverna ska kunna nå sina mål.

Lärportal / Lärplattform / Utbildningsplattform
Se LMS.

Lärresa / Lärstig
En lärresa är den personliga och ofta stegvisa utveckling som sker när en individ förvärvar nya kunskaper, färdigheter och insikter. Den börjar vanligtvis med ett behov eller en motivation att lära sig något nytt, till exempel inför ett nytt jobb, en förändring i arbetsrollen eller ett intresseområde. Under resans gång kan lärandet ske genom olika metoder – som formell utbildning, digitala kurser, handledning, erfarenhetsutbyte, reflektion eller praktiskt arbete.

Lärresan är ofta individanpassad och inte linjär – den kan gå framåt, bakåt eller i sidled beroende på förutsättningar, stöd och mål. Den inkluderar både teoretisk kunskap och praktisk tillämpning, och målet är inte bara att förstå, utan också att kunna använda det man lärt i verkliga sammanhang. I organisationer används begreppet lärresa ofta för att planera och stödja medarbetares kompetensutveckling på ett strukturerat och långsiktigt sätt.

Lärtrappa
Lärtrappa är en modell som beskriver hur människor stegvis bygger upp kunskap och förståelse. Den visar ofta olika nivåer, från grundläggande inlärning till djupare reflektion och praktisk tillämpning. Syftet med lärtrappan är att hjälpa till att planera och följa en effektiv inlärningsprocess där nya kunskaper successivt fördjupas och integreras.

Metodik
Metodik handlar om hur man undervisar i praktiken, alltså de konkreta metoder, tekniker och tillvägagångssätt som används för att stödja lärande. Det är en del av pedagogiken som fokuserar på hur undervisningen går till – till exempel hur en lärare planerar lektioner, varierar arbetssätt, anpassar undervisningen efter elevernas behov och väljer lämpligt undervisningsmaterial. Medan pedagogik ofta är mer teoretisk, är metodik mer praktiskt inriktad och används direkt i klassrummet eller undervisningssituationen.

Microlearning
Korta, fokuserade utbildningsinsatser som ofta är digitala och kan tas till exempel via mobilen, för att snabbt lära sig en specifik färdighet eller kunskap. Besläktat med nanolearning.

Microsoft Teams / MS Teams
Se Teams

Mixed learning / Mixat lärande
Se Blended learning.

MOOC (Massive Open Online Course)
En gratis eller lågkostnads onlinekurs som är öppen för många deltagare samtidigt, ofta erbjuden av universitet eller utbildningsplattformar.

MR -Mixed Reality
En kombination av VR och AR där digitalt innehåll interagerar med den fysiska världen i realtid.

Nanolearning
Nanolearning är en inlärningsmetod där information förmedlas i mycket korta, fokuserade enheter – ofta på under 5 minuter. Det används främst för att snabbt lära ut specifika fakta eller färdigheter, ofta via digitala plattformar som video, text eller interaktiva moduler. Målet är att underlätta snabb, lättillgänglig och behovsstyrd inlärning. Besläktat med microlearning, men oftast ännu kortare delmoment.

Off-the-shelf-kurser
Det är färdiga, standardiserade kurser som kan köpas och användas direkt, utan att behöva anpassas eller skräddarsys. De täcker ofta vanliga ämnen som arbetsmiljö, IT-säkerhet, ledarskap eller kommunikation och finns ofta som e-learning. Fördelarna är att de är snabba att implementera, kostnadseffektiva och testade – men de kanske inte alltid matchar ett företags specifika behov fullt ut.

Onlineutbildning / Onlinekurs
Utbildning som sker via internet dvs online, där deltagare kan ta del av material och lektioner på distans, ofta med flexibilitet i tid och plats. Besläktat med e-learning.

Pedagogik
Pedagogik är läran om undervisning, lärande och uppfostran. Det är ett vetenskapligt ämne som studerar hur människor lär sig, hur kunskap förmedlas, och vilka metoder och förhållningssätt som används i utbildning. Pedagogik används inom alla nivåer av utbildning – från förskola till vuxenutbildning – och är central för exempelvis lärare, skolledare och utbildningsplanerare. Ämnet kan handla både om praktiska frågor (t.ex. hur man planerar en lektion) och teoretiska perspektiv på lärande och människors utveckling.

Personalutbildning
Personalutbildning är utbildning som riktar sig till medarbetare inom en organisation för att utveckla deras kunskaper, färdigheter eller kompetenser. Syftet är ofta att förbättra arbetsinsatser, främja personlig utveckling eller möta nya krav i verksamheten. Utbildningen kan vara intern eller extern, och ske fysiskt eller digitalt.

Podd / Podcast / Poddcast
En podd, eller podcast, är en ljud- eller videoserie som du kan lyssna på eller titta på när du vill. Poddar publiceras ofta i avsnitt och kan handla om allt från nyheter och utbildning till underhållning och personliga berättelser. De finns tillgängliga via appar eller webbplatser och är populära för att lära sig eller bli underhållen på ett flexibelt sätt.

Prov
Se Kunskapstest.

Quiz
Ett quiz är en kort frågesport eller test som används för att kontrollera eller förstärka kunskaper på ett roligt och engagerande sätt. Quizar kan vara både skriftliga, muntliga eller digitala och används ofta i utbildning och underhållning.

Rekrytering
Rekrytering är processen att hitta, attrahera och anställa rätt person till en ledig tjänst i en organisation. Det innefattar allt från att formulera en jobbannons till att genomföra intervjuer och fatta beslut om anställning. Målet är att matcha rätt kompetens med rätt jobb.

ROE – Return Of Education
ROE är ett mått på vilken nytta eller avkastning en individ, organisation eller samhälle får från investering i utbildning. Det kan handla om ökad lön, bättre karriärmöjligheter, högre produktivitet eller samhällsekonomiska vinster. ROE används för att bedöma hur kostnadseffektiv och värdeskapande en utbildningsinsats är. Besläktat med det vanligare ekonomiska begreppet ROI, dvs Return Of Investment, vilket är ett mått som används för att beräkna hur lönsam en investering är.

SCORM
SCORM (Sharable Content Object Reference Model) är en standard för digitalt lärande som gör det möjligt att skapa, paketera och följa upp e-learninginnehåll i olika lärplattformar (LMS). Det säkerställer att innehåll fungerar tekniskt likadant oavsett vilket system det används i, och gör det möjligt att spåra t.ex. resultat, tid och slutförande. Det finns flera versioner av SCORM, och varje version har olika funktionalitet och stödnivåer, exempelvis SCORM 1.1 (första versionen), SCORM 1.2 (idag den mest använda versionen), och SCORM 2004 / SCORM 1.3 i olika editions (utgåvor). Många företag och offentliga verksamheter har ett ”eget” LMS och kan köpa färdiga e-kurser för installation i sitt LMS och därmed distribuera utbildning till sina anställda på ett säkert och effektivt sätt. Se även TinCan.

Skolsystem
Ett skolsystem är den övergripande struktur som organiserar utbildningen i ett land eller en region. Det beskriver hur skolgången är indelad i olika nivåer och stadier, som förskola, grundskola, gymnasium och högre utbildning. Skolsystemet omfattar även regler och riktlinjer för hur undervisningen ska bedrivas, vilka ämnen som ska ingå, hur länge elever ska gå i skolan, samt hur bedömning och betygssättning sker. Syftet med skolsystemet är att skapa en tydlig och logisk utbildningskedja som ger elever möjlighet att stegvis utvecklas och lära sig enligt nationella mål. Det är alltså en plan för hur utbildningen ska vara uppbyggd för att uppfylla samhällets krav på kunskap och kompetens.

Skolväsende
Skolväsende är ett bredare begrepp än skolsystem, som omfattar hela den organisatoriska och administrativa ramen kring utbildningen. Det inkluderar inte bara själva skolorna och undervisningen, utan även de myndigheter, lagar, skolhuvudmän och andra aktörer som ansvarar för och styr utbildningen. Inom skolväsendet finns olika nivåer av styrning, från nationella myndigheter som sätter regler och kontrollerar kvalitet, till kommuner och privata aktörer som driver skolor och ansvarar för den dagliga verksamheten. Skolväsendet handlar alltså om hur utbildningssystemet fungerar i praktiken – hur det leds, finansieras, organiseras och övervakas för att säkerställa att eleverna får en likvärdig och kvalitativ utbildning.

Skräddarsydd utbildning / Skräddarsytt
Skräddarsydd utbildning är en utbildning som är anpassad efter en specifik organisation, grupp eller individs behov och mål. Den utformas ofta i samarbete mellan utbildningsanordnare och beställare för att fokusera på relevanta ämnen, färdigheter och praktiska moment som passar just deras verksamhet eller situation.

Soft skills
Soft skills, eller mjuka färdigheter, är personliga egenskaper och sociala förmågor som påverkar hur vi samarbetar, kommunicerar och agerar i olika situationer. Exempel på soft skills är empati, problemlösning, anpassningsförmåga, kommunikation, ledarskap och samarbetsförmåga. Till skillnad från tekniska kunskaper (hard skills) är soft skills ofta överförbara mellan olika yrken och viktiga för både individens framgång och arbetslagets effektivitet. Se även Hard skills.

Specialiseringskurs
Se Fortsättningskurs.

Spelifiering / Spelification
Se Gameification.

Studieplan
En studieplan är (oftast) en individuell plan som visar hur en deltagare tänker lägga upp sina studier, ofta inom en kurs eller utbildning. Den anger vilka moment eller delar som ska läsas, i vilken ordning och under vilken tidsperiod, för att nå utbildningens mål på ett strukturerat sätt. Studieplan och kursplan är nära besläktade men inte exakt samma sak. En kursplan beskriver själva kursens innehåll, mål, upplägg och bedömning – alltså vad kursen handlar om och hur den genomförs. Den är mer övergripande och fastställer kursens ramar. En studieplan är ofta mer detaljerad och individuell. Den visar hur en deltagare planerar att genomföra sina studier inom en kurs eller ett program, till exempel vilka moment eller delkurser som ska läsas, i vilken ordning och under vilken tid. Studieplanen kan också innehålla personliga mål och tidsschema. Sammanfattningsvis är kursplanen själva kursens ”recept”, medan studieplanen är en individuell plan för hur deltagaren ska följa kursen eller utbildningen. I praktiken används dock begreppen ibland olika beroende på utbildningssammanhang.

Ständigt lärande
Se Livslångt Lärande.

Symmetriskt lärande
Lärande som bygger på ömsesidigt kunskapsutbyte mellan parter, där båda lär av varandra genom dialog, samarbete eller gemensamt utforskande. Se även Assymmetriskt lärande.

Teams
Microsoft Teams, ofta kallat bara Teams, är en digital samarbetsplattform som används för kommunikation och samarbete inom organisationer, skolor och företag. Plattformen samlar chatt, videosamtal, möten, filhantering och arbetsverktyg på ett och samma ställe. Användare kan skapa olika kanaler för specifika projekt eller ämnen, dela dokument i realtid och samarbeta i Office-program som Word, Excel och PowerPoint direkt inom Teams. MS Teams är särskilt populärt för distansarbete och distansutbildning eftersom det förenklar kommunikationen och gör det lätt att hålla kontakt, planera möten och arbeta tillsammans oavsett var deltagarna befinner sig.

Testbädd
En testbädd är en kontrollerad miljö där nya produkter, tjänster eller tekniker kan testas och utvecklas i praktiken innan de lanseras på marknaden. Testbäddar används ofta inom forskning och innovation för att prova idéer i verkliga eller simulerade förhållanden, vilket minskar risker och förbättrar kvaliteten.

Tillgänglighetsanpassning
Tillgänglighetsanpassning innebär att anpassa miljöer, tjänster eller information så att de är användbara för alla, oavsett funktionsförmåga. Det kan handla om fysiska anpassningar, som ramper och hissar, eller digital tillgänglighet, som tydlig struktur, textalternativ och lättläst språk. Syftet är att skapa jämlika möjligheter för alla att delta och ta del av samhället. Se även WCAG.

TinCan / xAPI
TinCan är en modernare standard än SCORM för e-learning som gör det möjligt att spåra lärande från många olika källor, inte bara inom ett LMS. Till skillnad från SCORM kan TinCan registrera lärande som sker offline, via appar, simuleringar eller verkliga aktiviteter, och lagra det i ett Learning Record Store (LRS). LRS är en databas som samlar in och lagrar information om individers lärandeaktiviteter, oavsett var de sker. Den används tillsammans med xAPI (Tin Can) för att spåra lärande både inom och utanför traditionella plattformar, som t.ex. appar, spel eller praktiska övningar. Se även SCORM.

TMS (Training Management System)
Hanterar logistik och administration kring utbildningar, t.ex. schemaläggning, resurser, instruktörer och lokaler – särskilt vid fysiska utbildningar. Se även LMS.

Training vs. Education
Visste du att man ofta på engelska säger ”training” eller ”professional training” gällande utbildning? Helt enkelt att man tränar med ny kompetens och kunskap. Man säger ”training” för att beskriva praktisk eller yrkesinriktad utbildning, särskilt när fokus ligger på att lära sig specifika färdigheter eller uppgifter med praktisk tillämpning. Det skiljer sig från ”education”, som oftare används för mer allmän eller teoretisk utbildning på grundskola eller universitet.

Träning
Träning i utbildning innebär att öva på kunskaper eller färdigheter genom upprepade moment för att bli säkrare och bättre. Det kan handla om praktiska övningar, problemlösning eller tillämpning av teori, och syftar till att befästa lärandet så att det fungerar i verkliga situationer.

Tutorial
En tutorial är en handledning eller instruktion som steg för steg visar hur man utför en viss uppgift eller lär sig ett specifikt moment. Det kan till exempel handla om att redigera bilder i ett datorprogram, lära sig grunderna i ett programmeringsspråk eller förstå hur ett visst verktyg används. Tutorials finns i många olika format, som videor, blogginlägg, pdf-guider eller interaktiva kurser, och är ofta utformade för att vara så tydliga och pedagogiska som möjligt. En bra tutorial innehåller vanligtvis en inledande förklaring, tydliga steg, exempel och ibland tips på vanliga misstag att undvika. Målet är att användaren på egen hand ska kunna följa instruktionerna och uppnå ett konkret resultat, även utan tidigare erfarenhet.

Utbildning
En strukturerad process för att förmedla kunskap, färdigheter och värderingar, ofta i form av skolgång eller kurser.

Utbildningsbranschen
Utbildningsbranschen omfattar alla verksamheter och organisationer som erbjuder utbildning och lärande, från förskola till vuxenutbildning och högre studier. Den inkluderar skolor, universitet, utbildningsföretag, folkhögskolor, samt digitala plattformar och utbildningstjänster. Branschen spelar en central roll i samhället genom att förse individer med kunskap, kompetens och färdigheter för personlig utveckling och arbetsliv.

Utbildningsföretag
Utbildningsföretag är företag som erbjuder olika former av utbildning, kurser och kompetensutveckling till privatpersoner, företag eller organisationer. De kan erbjuda allt från yrkesutbildningar och certifieringar till seminarier, workshops och digitala lärplattformar. Utbildningsföretag kompletterar ofta det offentliga skolväsendet genom att erbjuda specialiserade eller skräddarsydda utbildningar.

Utbildningsprogram
Ett utbildningsprogram är en sammanhållen utbildning som består av flera kurser och som leder fram till en examen eller yrkeskompetens. Programmet är ofta uppbyggt kring ett visst ämnesområde eller yrkesinriktning och följer en fast struktur med obligatoriska och ibland valbara kurser. Utbildningsprogram erbjuds till exempel på gymnasiet, högskolan eller inom yrkesutbildningar, och syftar till att ge bred och fördjupad kunskap inom ett specifikt område.

Utveckling
Se Kompetensutveckling

Utvecklingsinriktad organisation
Se Lärande organisation

Validering
Validering inom utbildning innebär att man bedömer och erkänner en persons kunskaper och kompetenser, oavsett hur de har förvärvats – till exempel genom arbetslivserfarenhet, tidigare studier eller informellt lärande. Syftet är att fastställa om personen uppfyller kraven för en viss utbildning eller yrkesroll.

Vidareutbildning
Vidareutbildning är utbildning som sker efter att en grundutbildning är avslutad, ofta i syfte att fördjupa kunskaper eller utveckla nya färdigheter inom ett yrkesområde. Den kan riktas till personer som redan är i arbetslivet och vill stärka sin kompetens, byta karriär eller möta nya krav på arbetsmarknaden. Vidareutbildning kan ske genom kurser, program eller praktik och erbjuds ofta av universitet, yrkeshögskolor eller arbetsgivare. Se även Fortbildning och Kompetensutveckling.

Videomöte
Ett videomöte är en digital sammankomst där deltagare kommunicerar med varandra via video och ljud över internet. Istället för att träffas fysiskt kan personer på olika platser se och höra varandra i realtid genom sina datorer, mobiltelefoner eller surfplattor. Videomöten används ofta inom arbetslivet, utbildning och sociala sammanhang för att underlätta kommunikation och samarbete på distans. I ett videomöte kan deltagarna också dela skärm, visa presentationer, chatta och ibland spela in mötet för senare användning. Tekniken gör det möjligt att hålla effektiva möten utan att behöva resa, vilket sparar tid och resurser. Vanliga plattformar för videomöten och e-learning är Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, Google Classroom, Adobe Connect, Skype, Vidyo med flera.

Virtuell(t)
Virtuell betyder något som är skapad eller simulerad med hjälp av datorer, och som inte finns fysiskt i verkligheten. Det kan handla om virtuella miljöer, möten eller verkligheter där användaren kan interagera digitalt istället för fysiskt.

Virtuell utbildning
Virtuell utbildning är lärande som sker helt eller delvis via digitala plattformar, där deltagare och lärare kan vara på olika platser. Den sker ofta online och kan innehålla videolektioner, webbinarier, interaktiva övningar och digital kommunikation, vilket gör det möjligt att studera flexibelt utan att behöva vara fysiskt närvarande. Se även Onlineutbildning, och E-learning.

Virtuellt klassrum / virtuell kurslokal
Ett virtuellt klassrum är en digital plattform där lärare och deltagare möts online för att genomföra undervisning i realtid. Det fungerar som ett vanligt klassrum fast via internet, med möjligheter till föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och interaktiva övningar, ofta med hjälp av video, ljud och chattfunktioner. Se även Virtuell utbildning och Videomöte.

Vlogg
En vlogg (video-blogg) är en typ av blogg där innehållet framför allt består av videoklipp. Vloggare delar ofta personliga berättelser, tankar eller information genom video, som publiceras på plattformar som YouTube eller sociala medier. Vloggar är populära för att skapa en mer direkt och visuell kontakt med tittarna. Se även Blogg.

VLE (Virtual Learning Environment)
Liknar ett LMS men används ofta i skolmiljöer. Har ofta integrerade verktyg för kommunikation och samarbete. Exempel: Google Classroom. Se även LMS.

VR – Virtuell verklighet
Teknik som skapar en helt digital miljö där användaren är helt omsluten, ofta med hjälp av VR-headset. Används till exempel i simuleringar, utbildning och spel.

Vuxenutbildning
Vuxenutbildning skulle kunna omfatta all utbildning som sker av vuxna, men i Sverige brukar vuxenutbildning handla om Komvux och yrkesvux, folkhögskolor, SFI (Svenska För Invandrare, dvs språkutbildning), YH (yrkeshögskola) och olika arbetsmarknadsutbildningar, det vill säga utbildningar för omskolning, integration eller att komplettera tidigare studier som ges i exempelvis kommunal regi eller statlig som genom Arbetsförmedlingen eller Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH). I vidare mening kan man även räkna in högskole- och universitetsstudier (högskola och universitet) som är öppna för vuxna studenter, men dessa brukar istället kategoriseras som ”högre utbildning” eller ”akademisk utbildning” istället för vuxenutbildning. Även utbildningar som erbjuds av utbildningsföretag riktar sig ofta till vuxna, yrkesverksamma personer, kan användas inom begreppet ”vuxenutbildning”. Även studier i studieförbund, studiecirklar och fritidskurser som riktar sig till vuxna skulle kunna räknas in som vuxenutbildning, men inte i den snävare, mer vedertagna tolkningen.

WCAG
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) är riktlinjer för att göra webbplatser och digitalt innehåll tillgängligt för alla, inklusive personer med funktionsnedsättningar. Målet är att underlätta användning och förståelse oavsett förmåga. WCAG har tre nivåer av standarder för tillgänglighet. Nivå A innehåller de mest grundläggande kraven som en webbplats måste uppfylla för att vara åtminstone lite tillgänglig. Nivå AA är mer omfattande och riktar sig till att webbplatsen ska fungera bra för de flesta användare, inklusive personer med vanliga funktionsnedsättningar. Nivå AAA är den högsta och mest avancerade nivån, med krav som gör webbplatsen så tillgänglig som möjligt, men den är ofta svårare att uppnå fullt ut.

Webbaserad utbildning / webbaserad kurs
Se Onlineutbildning.

Webinar / Webinarie /Webbinarium
Ett webbaserat seminarium eller föreläsning som deltagare kan följa live eller i efterhand, ofta med möjlighet till interaktion.

Workshop
En workshop är en praktisk och interaktiv utbildningsform där deltagarna tillsammans arbetar med specifika uppgifter eller problem under ledning av en instruktör eller facilitator. Målet med en workshop är ofta att lära sig genom att göra, dela erfarenheter och utveckla färdigheter i en mer engagerande och aktiv miljö än traditionella föreläsningar.

xAPI
Se TinCan.

XR – Extended Reality
Samlingsbegrepp för tekniker som VR, AR, MR, där gränsen mellan verklighet och det digitala suddas ut.

Yrke
Yrke är ett arbete, jobb eller en sysselsättning som en person har utbildning för eller är anställd att utföra. Det är ofta något man försörjer sig på och som kräver särskilda kunskaper eller färdigheter.

Zoom
Zoom är en populär digital plattform för videomöten och onlinekommunikation. Programmet används ofta för videokonferenser, webbinarier, distansundervisning och samarbeten på distans. Med Zoom kan deltagare enkelt ansluta via dator, mobil eller surfplatta för att delta i möten med ljud, bild och chattfunktioner. Plattformen erbjuder också funktioner som skärmdelning, inspelning av möten, virtuella bakgrunder och möjligheten att dela filer. Zoom har blivit särskilt vanligt inom utbildning och arbetsliv, där det underlättar samarbete och lärande på distans.

Återkoppling
Se Feedback

Ämnesexpert
En person med djup kunskap inom ett visst område som ofta håller i eller bidrar till utbildningar inom sitt fält.

Ämne / Ämnesområde
Det specifika fält eller tema som utbildningen fokuserar på, t.ex. ekonomi, försäljning, ledarskap eller IT.

Ändamålsenlig utbildning
En utbildning som är anpassad efter företagets behov och mål, dvs. relevant, effektiv och konkret användbar i praktiken.

Öppen utbildning / Öppen kurs
Öppen utbildning är en form av utbildning som är tillgänglig för alla intresserade, utan krav på att tillhöra en viss organisation eller arbetsplats. Den kan vara kostnadsfri eller avgiftsbelagd och erbjuds ofta av universitet, folkhögskolor, privata utbildningsföretag eller branschorganisationer. Öppen utbildning kan ske både fysiskt och digitalt, och innehåller allt från kortare kurser och seminarier till längre utbildningsprogram. Syftet är att sprida kunskap brett och ge fler möjlighet till kompetensutveckling oavsett yrkesroll eller bakgrund. Den skiljer sig från företagsintern utbildning som är begränsad till en specifik organisation.

——–

Att känna till dessa begrepp kan hjälpa dig att navigera i den moderna utbildningsvärlden, oavsett om du är student, lärare, eller yrkesverksam som vill vidareutbilda dig. Digitaliseringen öppnar upp för fler möjligheter och flexibla sätt att lära sig, och med rätt verktyg och förståelse kan du ta vara på alla dessa nya sätt att utvecklas. Lycka till med din lärande resa!

P.S. Saknar du ett begrepp som vi bör lägga till i listan, eller har du åsikt om någon begreppsförklaring? Kommentera gärna nedan!